Home/ Blog/ Adomi en Smit Installatie- & daktechniek/

Adomi en Smit Installatie- & daktechniek

arrow_back Meer verhalen
calendar_today 1 augustus 2021
local_offer Adomi | BIM

We gingen op een zonnige morgen langs bij Smit Installatie- & daktechniek in Eindhoven, waar eigenaar Mitchell Smit ons hartelijk ontving. Hij vertelde vol passie over zijn bedrijf, het ontwerpproces en het werken met Adomi.

bedrijf:

Smit Installatie- & daktechniek

discipline:

Installatietechniek

plaats:

Eindhoven

Ontstaan en identiteit

Mitchell Smit groeide op in de regio Utrecht, waar hij als assistent -monteur is begonnen. Vanuit zijn stage maakte hij kennis met de nieuwbouw bij de Jaarbeurs in Utrecht; toen niet wetende dat hij zijn bedrijf zou richten op deze markt. Hij klom gestaag op binnen het bedrijf na het succesvol afronden van zijn MTS- en HBO diploma, en op een gegeven moment kon hij de zaak samen met een compagnon overnemen, maar zover is het niet gekomen. Inmiddels had hij uitzicht op een leven in Eindhoven, waar hij zijn eigen bedrijf kon gaan beginnen. Niet alleen hijzelf trok naar het zuiden. Zijn zus, die verantwoordelijk is voor de administratie, en zijn ouders zijn er nu ook woonachtig. Zijn ‘plan B’, zoals hij het zelf omschrijft, is nu werkelijkheid geworden. Smit Installatie- & daktechniek startte zes jaar geleden en ontwikkelt gestaag. Ze werken samen met bedrijven als Mc-Donalds, Woonveste, Hurks, Solvo Bouw, Rumat en Cnstrct.

Klein maar groots

‘Wat vanaf het begin meteen duidelijk was, was de lijn die we gingen volgen. Ik roep altijd dat we de knowhow hebben van een groot bedrijf, maar dat we wel nog middelgroot zijn. We leveren kwaliteit. We zijn niet gericht op zo snel mogelijk opleveren, maar we werken netjes en ruimen alles op. We hebben het bedrijf meteen ingericht met alle digitale mogelijkheden met betrekking tot werkbonnen en weekstaten’, aldus Mitchell. ‘Het is fijn om je eigen naam boven de gevel te hebben, je eigen logo te bedenken en alles in te richten zoals je het zelf wil hebben. Onze bussen zijn van alle gemakken voorzien met goed gereedschap erin, zodat de monteurs zich er prettig in voelen. Dat is belangrijk, mijn monteurs zijn kostbaar en schaars. We willen een platte organisatie zijn waar het fijn werken is met een leuke club mensen. We kunnen met deze groep werknemers werkbezoeken en uitstapjes plannen, zo houden wij mensen die de kar willen trekken en er niet aan gaan hangen.’

Om bij te blijven met de nieuwste ontwikkelingen worden de monteurs jaarlijks op cursus gestuurd. Zo zijn er de laatste jaren certificaten gehaald op het gebied van verduurzaming.

Werkzaamheden en ontwikkeling

Waar het bedrijf zich in het begin stortte op al het werk dat werd aangeboden, van een nieuwe gashaard tot klussen in de particuliere sector, en van badkamers plaatsen tot gratis inspecties uitvoeren, kent het nu een stevige positie in de regio Eindhoven. Om daar te komen, investeerde Mitchell veel tijd in netwerken en kwaliteit leveren. ‘Je kan wel meteen goud willen verdienen, maar ik wil nog steeds gebeld worden door partners op het moment dat het terugloopt in de markt.’ Mitchell kwam in aanraking met aannemers en architecten die hem keer op keer nieuwe projecten lieten uitvoeren. Inmiddels levert Smit Installatie- & daktechniek alles op het gebied van ‘W’: loodgieterswerk, gas, cv, riolering, dak en ventilatie. Veelal zijn ze werkzaam in de high-end kleinschalige nieuwbouw, waar ze warmtepompen, vloerverwarmingen en sanitair aanleggen. Juist deze niche spreekt Mitchell aan, omdat alles wat je bouwt vanuit niets ontstaat. ‘Ik wil uitgedaagd worden in leuke projecten die duurzaam zijn.’ Daarnaast zijn er de grotere projecten waar volledige studio’s en renovaties worden gerealiseerd. Vanuit al deze werkzaamheden ontstond de vraag om het tekenwerk te digitaliseren.

‘We moesten voor een project met een architect alles in 3D opleveren, dat konden we niet intern oplossen en toen heb ik wat offertes opgevraagd bij mensen die dat zouden kunnen oppakken voor ons. Ondertussen gaf een van mijn jongere werknemers aan dat hij wel wilde gaan tekenen, zo ging de bal rollen en kwam Adomi in beeld.’

Het belang van goed tekenwerk

‘Wij doen niks meer zonder tekenwerk,’ aldus Mitchell. ‘In het verleden moesten we wel eens wat maken zonder voorbereiding, dan ging je gewoon met een volle bus naar de locatie. Dat is niet prettig werken voor de monteurs in het veld, en daarbij word ik dan continu gebeld over onduidelijkheden op de bouw. Daarbij zijn veel tekeningen moeilijk leesbaar wanneer ze alleen in 2D zijn uitgewerkt. Het moet voor iedereen in het proces, van ontwerp tot uitvoering, duidelijk zijn wat er moet gebeuren. Een goede werkvoorbereiding is het halve werk. Daarnaast reduceren wij faalkosten door tijdig te communiceren met bouwpartners. Wij laten onze tekeningen door de opdrachtgever accorderen, zodat we nooit voor verassingen komen te staan. Bij akkoord kunnen wij gaan starten met onze werkzaamheden op de bouw. Wanneer we tijd hebben prefabben we hier in onze werkplaats’.

‘Door gebruik te maken van Adomi worden fouten zichtbaar vóór de uitvoering. Daarbij kunnen wij berekenen, dimensioneren en de regelgeving in de gaten houden in dezelfde omgeving. Ook kunnen wij veel beter inschatten hoeveel tijd en materiaal we kwijt zijn aan bepaalde onderdelen binnen de realisatie van een installatie. Op deze manier is de kwaliteit van de werkvoorbereiding verbeterd. Wanneer we vooraf goed tekenen, en een standaard-niveau van tekenen vasthouden, hebben wij daar tijdens het project plezier van. ‘

Ontwerpproces

‘Wij krijgen tekeningen van bijvoorbeeld de architect of de aannemer. Deze gebruiken wij als onderlegger voor ons ontwerp. Via een energieprestatiecertificaat (EPC) weten wij wat voor soort warmtepomp en vloerverwarming wij moeten installeren en leggen. Vervolgens kunnen wij onze calculatie doen. Bij acceptatie van ons voorstel gaan we echt ontwerpen, dit doen we meteen met zoveel mogelijk details. Hiervoor verzamelen we alle IFC- en DWG-bestanden, tekenen we ons werk in en versturen we dit naar de constructeur die er zijn fiat op moet geven. Wanneer alles is goedgekeurd voegen wij de maatvoeringen en aanzichten toe,’ vertelt Mitchell over het ontwerpproces.

Communicatie

‘Daarnaast is communicatie in projecten met bouwpartners natuurlijk van groot belang. Het ligt een beetje aan het niveau van de aannemer in hoeverre ze digitaal alles willen ontvangen. Wanneer alles netjes 2D of 3D wordt aangeleverd kunnen zij dit ook weer doorspelen naar de opdrachtgevers. Wij zijn voor de aannemer al vroeg in het traject een belangrijke speler op de bouw. Zij moeten met ons communiceren over de riolering en over de warmtepompen, vroeger zat de architect of een adviseur meer in die rol. Ik hamer er intern op dat de kwaliteit van de tekening meegroeit met de vraag uit de markt.’

Met een beetje hulp van Adomi

‘Vanuit het ontwerp van bijvoorbeeld het tracé kunnen wij via de functionaliteiten van Adomi gemakkelijk berekeningen doen. Daar hebben we veel profijt van. Ook het gemakkelijk genereren van materiaallijsten en zaagstaten voegt iets toe aan het niveau van onze werkvoorbereiding. Vandaag zijn we gestart met de realisatie van een project waarvoor we veel prefab hebben gemaakt, de functionaliteit binnen Adomi is daarvoor ingezet. Daarnaast is de relatie met Arkey goed, de tekenaars kunnen met vragen terecht bij de supportafdeling, en ikzelf heb af en toe contact met de afdeling advies.

Projecten

We werken in verschillende projecten van nieuwbouw tot renovatie. Ik wil graag alles nieuw aanleggen, zo ook bij een renovatie van een kantoorvilla in Eindhoven. Daar worden nu negen appartementen gerealiseerd. De vraag was of we zoveel mogelijk bestaande leidingen wilden gebruiken, maar ik opteer toch voor nieuw. Je weet niet of er iets lekt, en vervolgens wie er verantwoordelijk voor is. Daarnaast kost het veel meer tijd om alles aan te helen en af te persen. Wij willen de kwaliteit kunnen garanderen, alles wat je maakt is van jezelf, en dus nieuw.