Referentiebitmap

Functie

Een referentiebitmap plaatsen.

Referentiebitmap plaatsen

  • Er zijn twee manieren om te starten met het plaatsen van een referentiebitmap (afbeelding) in Adomi:

    • Sleep het bestand in het tekenvenster vanuit de Windows Verkenner (bestandsformaat: JPG, PNG, BMP, GIF, TIF of EMF).

    • Of start de functie vanuit het menu Component. Selecteer in dat geval in de bestandsselector een bestaande afbeelding (bestandsformaat: JPG, PNG, BMP, GIF, TIF of EMF).

  • Vervolgens verschijnt een dialoog. Beantwoord de vraag of de geselecteerde bitmap een transparante bitmap is. Als dit zo is, dan wordt de kleur van de eerste pixel linksboven beschouwd als de transparante kleur. Alle pixels in het bestand met die kleur worden niet afgebeeld.

  • Voer een positie in voor de linkeronderhoek van de referentie bitmap.

  • Voer de rechteronderhoek van de referentie bitmap in. Dit punt bepaalt de grootte van de bitmap in de tekening.

Opmerkingen

  • Als er na het invoeren van de linkeronderhoek wordt afgesloten met de rechter muisknop, wordt het plaatsen afgebroken.

Meldingen

Melding

Betekenis

Referentie bitmap kan niet in een verplaatste of verdraaide tekening.

Een referentie bitmap kan niet in een verplaatste of verdraaide tekening opgenomen worden en kan niet geroteerd worden.

Pad mag niet veranderd worden!

Een referentie bitmap-pixelbestand moet in hetzelfde pad staan als de aangesloten projectbibliotheek of in een subpad ervan.

Bestand bestaat niet!

Er bestaat geen bestand met de ingevoerde naam.

De resolutie van de afbeelding is te hoog om deze als referentiebitmap in een Adomi-model te gebruiken.

De afbeelding heeft een te hoge resolutie. Bewerk deze met een bewerkingsprogramma om de resolutie te verlagen, waarna de afbeelding alsnog als referentiebitmap in de tekening geplaatst kan worden.